Vie­raa­na Tuo­mi Lo­gis­tiik­ka Oy:ssä

Kuvassa Annamari Tuominen puhuu pöydän ääressä istuville ihmislle.

Tampereen seudun Näkövammaiset ry toimijat kävivät keskiviikkona 19.6. vierailemassa Tuomi Logistiikka Oy:n toimipisteessä, Tampereen Lahdesjärvellä.

Tapaamisessa yhdistyksen näkövammaistyön asiantuntija Annamari Tuominen johdatti yrityksen henkilökuntaa näkövammaistiedon äärelle ja kertoi perustietoa näkövammaisuudesta ja sen syistä. Tämän jälkeen kokemustoimija Annami Poivaara kertoi vielä yleisölle, millaisin tavoin näkövammaisuus vaikuttaa hänen toimintaansa ja liikkumiseensa ja kuinka kuljetuspalveluiden toimet näkyvät näkövammaisten arjessa.

Etenkin kokemustoimijan puheenvuoro herätti paljon kysymyksiä ja keskustelua. Paikalla oli Tuomi Logistiikassa työskenteleviä henkilöitä mm. kuljetustenohjauskeskuksen työntekijöitä, henkilöliikenneinsinöörejä ja -suunnittelijoita. Tilaisuudessa keskusteltiin vilkkaasti siitä, kuinka näkövammaisten liikkumista kuljetuspalveluiden avulla voitaisiin helpottaa.

Esimerkiksi näkövammaisen huomiointi kuljetuspalvelun saapuessa asiakkaan luokse on tärkeä huomioida. Annami Poivaara kertoi kohdanneensa hyvin erilaista palvelua ja että usein käy niin, että kuski ei tule erikseen ilmoittamaan tulostaan vaan hän odottaa autossaan aikansa ja lähtee sitten pois. Tähän ongelmaan esitettiin ratkaisuna sitä, kuljettajat saisivat kuljetustenohjauskeskuksesta tiedon asiakkaan näkövammaisuudesta ja siitä, että kuskin tulee huomioida se, ettei asiakas välttämättä näe auton tuloa. Lisäksi tärkeitä tietoja olisivat se, voiko asiakkaan puhelinnumeron antaa suoraan kuskille ja onko tarpeellista, että asiakkaan perillepääsystä huolehditaan vieraassa paikassa.

Kokemustoimija Annami Poivaara puhuu valkokankaan edessä, jolle on heijastettu hänen nimensä ja tittelinsä.

Tuomi Logistiikan henkilökunta kannusti kuljetuspalveluiden käyttäjiä päivittämään näitä tietojaan jo seuraavaa kyytitilausta tehdessä. Tilauspuhelun yhteydessä on mahdollista pyytää lisäämään tietoja ja ohjeita joko yksittäistä tilausta koskien tai pysyvästi. Asiakasprofiilin Lisätiedot kuljettajalle -kenttään kirjatut tiedot näkyvät kuljetuspalvelun tuottajille näyttöpäätteellä. Näitä tietoja on tällä tavoin helppo myös päivittää, jos asiakkaan oma elämäntilanne muuttuu.

Lisäksi Tuomi Logistiikan väki toivoi saavansa Tampereen seudun Näkövammaiset ry:ltä väeltä vastaisuudessakin tärkeää tietoa toimimisesta näkövammaisten kanssa. Yhdessä sovittiin mm. että yhdistys toimittaa Tuomi Logistiikan kuljettajille tarkoitetun napakan tietoiskun näkövammaisen kohtaamisesta. Lisäksi voidaan jatkossakin pohtia yhdessä sitä, miten helpottaa esimerkiksi kommunikointia tavaratalojen sisäänkäynneistä, jotta kuljettaja ja asiakas löytäisivät toisensa helpommin. Annami Poivaara kertoi kuulijoille vielä, kuinka on olennaista, että kuljettaja vie asiakkaan juuri sille ovelle, jolle hän on pyytänyt päästä. ”Vaikka se tuntuisi näkevästä hankalalta valinnalta, saattaa se olla juuri hänelle tutuin ja loogisin kulkureitti” Poivaara selittää.

”Jos sellaiset terveiset vielä sais kuskeille, että näkövammaiselta on turha kysyä, käännytäänkö tästä?” päätti Annami Poivaara nauraen keskustelevan tilaisuuden. Tuomi Logistiikan väki oli kevään 16. opetusryhmä, jotka saivat Tampereen seudun Näkövammaiset ry:stä tietoa näkövammaisuudesta ja sen vaikutuksista arkeen.

 Teksti ja kuvat: Maija Borén